FRA-lagen

Den 18e juni är risken överhängande att riksdagen klubbar igenom det som kallas FRA-förslaget, en lagändring som ger Försvarets Radioanstalt rätt att avlyssna all Internet- och telefontrafik över landets gränser.

Det innebär att i princip alla SMS, alla mejl, alla telefonsamtal kommer att kunna avlyssnas godtyckligt och utan misstanke om brott, i strid med FN:s deklaration om de mänskliga rättigheternas artikel 12:

"Ingen ska utsättas för godtyckliga intrång i privatliv, familj, hem eller korrespondens, inte heller attacker på ära och rykte. Alla har rätt till skydd mot sådana intrång och attack er."

Det krävs bara att fyra borgerliga riksdagsledamöter går mot partilinjen för att lagen ska kunna stoppas. Att stå upp för sina ideal är alltid större än att hukad hålla partiledningen om ryggen. Det är hjältarna vi minns och belönar.

Detta skriver:

Jytte Guteland, ordförande SSU, Niklas Wykman, ordförande Moderata ungdomsförbunde,t Frida Johansson Metso, ordförande Liberala ungdomsförbundet, Magnus Andersson, ordförande CUF, Maria Ferm, språkrör Grön Ungdom

Källa ssu.se

Vad tycker ni? Ska staten ha tillgång till att kunna avlyssna alla våra sms, mail, telefonsamtal, fax, internetbesök? Jag säger nej!


Kommentarer
Postat av: Inspiration

http://www.SOMMARTIPS.blogg.se/

2008-06-16 @ 23:37:08
Postat av: sofia

Det är klart det är lite obehagligt ! Men tänk, tror inte att dom skulle ha såå mycket tid att lyssna av oss "vanliga" (ike brotslingar).

Utan jag tror dom skulle ha fullt upp med att hålla koll på folk dom mistänker för brott.

O det tycker jag skulle vara jättte bra, att få sätta dit alla jävla knarklangare o såna dumhuvuden :)

2008-06-16 @ 23:45:14
URL: http://ainisannasofia.blogg.se/
Postat av: Malin

Neee !

Slöseri med tid för deras del och ett privatliv måste man väl då ha?

2008-06-16 @ 23:46:01
URL: http://johanssonmaaalin.blogg.se/
Postat av: Sara

jadu, den kommer inte gå igenom, så jag oroar mig inte :)

2008-06-16 @ 23:55:20
URL: http://swerina.blogg.se/
Postat av: sofia

Jo det är sant. Men jag tycker att det är dags att det börjar hända lite ändringar här i världen !

Tänker mest på all JÄVLA knark som kommer in i det här landet, hur många det är som dör varje dag av den skiten o så vidare. O kan dom lyssna av sms o telefon så skulle det hända mycket tror jag iaf.

Fast jag skulle själv bli jätte arg om nån satt o läste mina privata sms jag skickar med mina nära o kära, men det är juh inte det som är syftet för det hela :)

2008-06-16 @ 23:57:42
URL: http://ainisannasofia.blogg.se/
Postat av: Nathalie Vesterlund

Jag tycker att dom ska få ha det, jag har inget att dölja så om de använder informationen på rätt sätt så är det lugnt för mig.

2008-06-17 @ 10:06:15
URL: http://vesterlunds.blogg.se/
Postat av: Emelie

Svar: Lagen är till för brott inget annat, med andra ord inte för prvatpersoner, har de ingen anleding att kolla dina mail eller likande behöver du alltså inte oroa dig om lagen. Ta det lugnt negativenergi är däremot inte bra för samhället.

Så svaret på din fråga till mig är JA eftersom jag inte har något brottsligt bakom mig.

2008-06-18 @ 11:22:57
Postat av: emina Jakupovic

NEJ NEJ NEJ! jebiga om det blir så att dom inför denna lagen här i sverige. så blir det för min del hej då sverige. hello bosnien! mina sms ska fanken vara privata! :)

2008-06-20 @ 03:15:27
URL: http://eminajakupovic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0