Att vara student - Tips för er som är påväg

Hej Bloggen.

Sitter här & funderar lite, om studentlivet & allt. Tänkte göra en liten guide till alla studenter som söker nu till våren eller som precis börjat.

Jag har ju trots allt lite mer än ett års erfarenhet av att vara heltidsstuderande. Jag kan inte direkt påstå att jag lever ett typiskt studentliv, hur ni nu uppfattar det - stereotypen att man lever på csn & endast äter nudlar de 2 sista veckorna i månaden, dricker vin blandat med saft ur dunkar & festar flera dagar i veckan? Eller kanske inte har råd med kläder & lyx?

Det där stämmer inte. Visst finns det alltid några typiska studenter som ständigt är panka, som ofta äter nudlar osv. Men sanningen är, i alla fall den jag känner till att de flesta lever som vanliga ungdomar eller numera bara vanligt. Eftersom åldern på universitetet skiftar så mycket kan man träffa alla möjliga människor som lever på helt olika sätt. Jag vet dem som har familj, som jobbar heltid, studerar på heltid & försöker få ihop allt, de som precis kommit från gymnasiet som är nyinflyttade i stan som går på alla nollningsaktiviteter för att lära känna sina framtida pluggkompisar eller den vanligaste typen jag träffat på - den som funderat i några år efter gymnasiet som oftast har ett jobb som de kan komma & gå till som extra, kanske till & med på en annan ort än den de bor på när de studerar, de som förmodligen också varit ute & rest efter gymnasiet & kanske prövat en kurs eller två inann de helt bestämt sig för vilket program de skall välja.

Jag bor i korridor, som är typiskt för en student, entligt mig i alla fall. Det finns både för & nackdelar med detta. Den främsta fördelen för mig har varit att jag lärt känna fler människor genom gemenskapen i korridoren. Jag har även lärt mig hur man lever med andra människor & delar ett kök på 6 (så många som får bo här) personer, till & med 7 & 8 vid vissa tillfällen (jepp crowded). Men först & främst har jag lärt mig att jag inte skulle rekomendera någon att bo i korridor i mer än 1-1,5 år! Inte i samma korridor i alla fall!

Detta är inget personligt mot någon, utan jag har lärt mig att många människor inte städar efter sig själva & när de städar, städar de inte som man själv gör. Ibland är det som man själv kallar smutsigt rent för andra. Ibland måste man plocka upp efter andra om man ens vill våga lägga en macka eller ett äpple på en yta. Det låter kaotiskt & för mig är det de. JAG HATAR NÄR DET ÄR SMUTSIGT DÄR MAN ÄTER & på andra ställen också för den delen. Men framförallt i köket.

Det är mitt första tips för er som skall börja studera. Känner ni ingen i den nya staden - tips är sök en fräsch korridor om du har möjlighet besök den innan & träffa människorna för att se om ni "klickar". Detta är ett jättebra sätt att lära känna folk & aldrig känna sig ensam, speciellt om man är i en stor stad. Priset ligger oftast runt 2500kr i månaden ibland lite mindre ibland lite mer - man får ofta bredband, el & 10 månaders hyra i priset men kolla upp allt sånt innan!

Detta är första delen på min lilla guide som jag tänkte göra.. glöm inte att sista anmälning till universitet & högskola är den 15 oktober - anmälan görs på studera.nu



Nästa del kommer att handla om olika studenterbjudanden!

Kommentarer
Postat av: Stephanie Ampel

är alldeles för trött för att läsa nu, jag läser imorgon och säger vad jag tycker =) natti

2008-10-09 @ 00:56:09
URL: http://ampel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0