Att anpassa sig eller att bli anpassad

Öppet brev till alla "lärare" som vill lära sig något.

Hej du lärare. Du är ett fenomen. Du kallas ju egentligen inte lärare när du undervisar på universitetet utan du kallas ju en massa annat men här kommer jag benämna dig som lärare. Jag är egentligen arg men jag ska försöka vara objektiv i detta. Min mening är inte att dra alla lärare över en kant utan endast försöka förklara hur man blir behandlad av de lärare som verkligen utövar sin makt, är oansvariga & skyddar varandra.

Idag har jag verkligen fått uppleva ett bra exempel på detta. Jag kommer förmodligen få uppleva samma typ av maktutövning imorgon.

Vi fick ut ett schema i fredas som ska gälla för idag (& resten av terminen men det får vi se hur det blir med) där stod det att klassen delades i två olika delar & tydligt stod det att de som hade efternamn som började på A-M skulle ha sin introduktionsföreläsning idag från 10.15 - 16.00. Eftersom jag heter Mehinovic tog jag mig till skolan i något som kan liknas en mildare snöstorm & satte mig på en plats i föreläsningssalen. Allteftersom klockan närmade sig 10.30 upptäckte vi att 4 personer inte fick plats, de stod upp i salen. Det är ju ett problem.

Då förklarar läraren, som också är ansvarig för hela kursen, som sträcker sig under ett helt halvår - att hon inte hade någon klasslista när hon delade in oss utan att hon "gissade".

  • Min första fråga är: Varför har inte vår kursansvarig för 30 hela högskolepoäng en klasslista?
  • Min andra fråga: Om hon nu inte hade en klasslista, varför hittade hon inte någon?

Hursomhelst. Vi antog att det skulle lösa sig på ett bra sätt - på ett godtagbart sätt. Då förklarade hon att vi skulle göra om grupperna. De som hette något med K, L & M som första bokstav i efternamn de skulle byta till den andra gruppen. Okej tänkte vi, det är ju helt okej. MEN ingen av oss förväntade oss att bli utsparkade från föreläsningen som vi redan satt på. Jo du läste rätt, vi fick inte vara kvar på föreläsningen - trots att det tydligt stod på schemat att vi skulle vara där.

  • Min tredje fråga: Hur tänkte vår kursansvarig när hon bestämde sig för att skicka hem oss, trots att det var hon som hade bestämt att vi skulle vara där?

Då stod vi där. Helt snopna. Vi hade ju inte gjort något fel, endast gjort som vi skulle men trots detta får vi "straffas" för att vår kursansvarig inte har delat in oss rätt.

Jag vet inte hur hennes arbetsdagar ser ut men jag har på känn att hon borde ha hunnit hitta en lista där alla namn fanns, räknat den & delat in oss på ett sätt som passade alla. Om hon nu inte gjorde detta kunde hon varit flexibel & låtit oss som hade kommit till föreläsningen sitta kvar idag & från nästa föreläsningstillfälle ändra indelningen. Jag tycker att en bra ledare är flexibel & har en god problemlösningsförmåga - jag undrar om det är två ord eller beskrivningar som hon har med i sitt CV? Jag skulle inte bli förvånad många ljuger ju när de söker jobb.

Det jag vill komma till är att man kan göra misstag men att man måste kunna rätta till dem på ett sätt som inte går utöver de "underordnade" i detta fall studenterna. Det hade inte varit svårt att klämma in 4 personer vid våra bord, att ta in 4 stolar & låta alla vara med. Det hade varit väldigt enkelt eftersom vi har gjort det innan. Men eftersom det inte passade henne då var vi tvugna att anpassa oss. Vi måste anpassa oss efter henne & inte efter reglerna som jag trodde gällde? Är det inte så att alla får närvara vi föreläsningar & speciellt om det är ens egen klass? Hur gör de som var sjuka idag & som är friska imorgon - får de komma på föreläsningen då, fastän de är med i den andra gruppen?

Det handlar inte om vem som är med vart - det handlar om att kunna vara flexibel när vi är såpass många personer (cirka 70 tror jag) självklart kommer det vara personer som inte kan komma vissa tider men som vill ta del av undervisningen & jag tycker att man kan göra ett fåtal undantag för att få den bästa kvaliteten på kursen & framförallt skolan. Detta drabbar skolans rykte också. En lärare är för mig en ambassadör för skolan.

Så med detta vill jag säga att dagens incident sköttes på ett väldigt oansvarigt & dåligt sätt. Som grädde på moset kan jag berätta att vi utanför föreläsningssalen fick höra av vår kära kursansvarig att vi ska ha en till bok i samlingen till den här kursen - som inte står med på vår lista över obligatoriska böcker men som hon sa "ja.. hehe.. det underlättar ju väldigt mycket om ni har den". Tack. Känns som en bra start på den här terminen, på den här kursen.

  • Min sista fråga: Hur kommer skolan lösa detta & hur kommer det gå imorgon när vi som blev utsparkade kommer tillbaka imorgon? Det återstår att se.
  • Gissning: Imorgon kommer lärarna skydda varandra & hävda att vi måste anpassa oss till någon påhittad "omorganisation" som har pågått i flera år.. verkar det som..
  • Bakgrundsfakta: Lektionerna är obligatoriska, vilket vi inte har fått ta del av (fick reda på det när vi skulle gå) men det hade varit bra att veta t ex om man är sjuk, bortrest eller har något annat förhinder. Man är inte mer än mänsklig.

Kommentarer
Postat av: Sofie Bennulf

Aj vad arg jag skulle vara !

2009-01-19 @ 15:18:37
URL: http://www.sofiebennulf.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0