Flickan som Lekte med Elden - Filmen vs. Boken

Igår såg jag Flickan som lekte med elden, den andra filmen i Millenium-trilogin. Jag fick panik redan i början eftersom jag läste ut boken för någon vecka sen. Så mycket var i fel ordning & så mycket var inte enligt förväntningarna. Därför gjorde jag en lista på tankar under hela filmen. Här kommer de:

  • Den blonde jätten är mycket äldre än vad jag föreställt mig, jag hade tänkt mig någon som t ex Magnus Samuelsson i rollen men visst, han var bred & lång men ingen ”jätte”.

  • Dag Svensson var precis så som jag föreställt mig honom, fast brunhårig & inte blond.

  • För en gångs skull, Mikael Blomqvist borde va snyggare!

  • Erika Berger ska vara blond, inte orange/gulhårig!

  • Lisbeths bröst borde va större för hon satte in implantat när hon var utomlans!

  • Miriam Wu är väl asiat i boken?

  • När Lisbeth blev överfallen utanför sin lägenhet & lämnade kvar väskan med bland annat henns nycklar i, finns inte med i filmen.

  • Istället besöker Lisbeth Miriam på sjukhuset, vilket hon övervägde att göra i boken men kom fram till att det var för riskabelt. I filmen tappar hon sina nycklar här istället.

  • Dag & Mia väldigt lite med i filmen i om man jämför hur mycket de är med i boken

  • Att Mia var gravid var inte med i filmen

  • Inget om vem som tipsade Tony Scala & varför, inga påföljder visades & hur Sonja Modig hindrades i sitt arbete

  • Den blonde jätten brände ned lokalen efter att Paolo & Miriam rymt, inte när de låg inne i lokalen + att Den blonde jätten egentligen tuppade av efter att Paolo slagit honom med en planka!

  • Mikael stoppade larmet i boken, inte Lisbeth som i filmen!

Nu blev det en lång lista med saker som var annorlunda, fattades eller som las till i filmen, jämförelse med boken. Dessutom hade jag några egna uppfattningar av boken som inte stämde med personerna i filmen. Allt som allt, tycker jag att boken är MYCKET bättre men om ni ska se filmen & inte sett den än, LÄS BOKEN först, för då kommer ni att fatta mer!


Vad tyckte ni om Filmen/boken?


Bilden kommer från aftonbladet.se


Förresten, Grattis Noomi som vann Guldbaggen för bästa kvinnliga huvudroll som Lisbeth Salander. Som Alex Schulman skrev i sin blogg för ett tag sen "Noomi Rapace ÄR Lisbeth Salander!" Filmerna hade inte varit lika bra utan henne!

 


Kommentarer
Postat av: Fanny

Jag tyckte att filmen var bra! men jag har inte läst boken.



Skolan går bra! Det är en del plugg att stå i, men det funkar. Jag är inte lika aktiv i SSU längre, men står på landstingslista till valet och går på klubbmöten då och då. Jag och Alen har flyttat ifrån varandra. Eller jag bor kvar - han har flyttat ut, och vi har brytit. Det är rätt nytt faktiskt. Så så är det. Hur är allting själv?



Det var verkligen allt för länge sen!

2010-01-25 @ 23:26:44
URL: http://fannyy.wordpress.com
Postat av: Fanny

Vad skönt att snart vara färdig! Själv har jag fyra år kvar. Känns lite långt. Vad kul att allt funkar också! Vi hade också långdistans länge, men det gick bra då. så det går absolut om man vill!



Jag har funderat på det. Har bloggat där tidigare också.. Men tycker att det är svårt att hitta någon snyggt namn som inte är upptagen, och sen fattar jag absolut ingenting av designen på blogg.se heller! haha, om det är något jag är sämst på så är det det. Det blir alltid bara en vanlig "mall" för min del. Tråkigt, jag skulle vilja lära mig!

2010-01-26 @ 00:10:59
URL: http://fannyy.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0