BLOGGHISTORIA OCH LITE BLOGGREFLEKTIONER

Det här med semester är ju spännande, var ett tag sedan jag hade det och nu när jag bara är hemma i Lidköping och tar det lugnt, kör lite bil och är med familjen, har jag haft en del tid över både till att tänka men även att fördriva. Det har inneburit att jag hunnit läsa ikapp de bloggar jag inte läst på länge och reflektera lite över bloggvärlden som jag länge tyckt varit väldigt spännande och hur mycket den har förändrats sedan jag gav mig in i den.
 
För det första startade jag en blogg redan 2007 när det inte var så stort och bloggfenomenet inte hade slagit, den gick under namnet ajlas.blogspot.se och finns även kvar idag med ett fåtal inlägg som jag sparat. Det var en ren politisk blogg där jag skulle skriva om samhället och dess orättvisor, hur vi ska förändra dem och vad jag tyckte. Jag märkte dock att det inte var så många i min egen ålder plus minus några år, som intresserade sig för att läsa en ren politiskt blogg - och dessa personer var ju de bloggläsarna jag ville ha/nå. Jag tyckte även att blogspot som jag använde som plattform hade en tråkig look, vilket jag även tycker idag och därför övergick jag 2008 till aayla.blogg.se på blogg.se.
 
Min tanke var från början att både skriva om politik och min vardag för att blanda det med något som fler i min egen ålder kunde relatera till. Utöver detta har jag sedan jag kan minnas älskat allt med kläder, mode och skönhet att göra och passande nog gjorde bloggvärlden också det, vilket innebar en natulig övergång till att börja skriva mer om dessa ämnen. Idag är det inte så mycket politik i bloggen och det blev aldrig riktigt det, trots det har jag varit aktiv i SSU och S under en längre tid som jag skrivit bloggen. Jag skriver inte heller så mycket om min vardag, bloggen är inte alls personlig och de flesta av er som läser har inte en susning om vad jag gjort de senaste åren.. förutom det lilla jag valt att skriva här, på det sättet jag valt att framställa det.
 
Intressant det där, läser man i mitt bloggarkiv t ex här och här ser man att jag var mer personlig. Även om det inte är någon deep talk så fick man ju en liten inblick i vad som hände i min vardag. Läsarna var många fler än idag och bloggen växte, jag var lätt uppe i hundra läsare och till och med flera hundra. Ett tag när jag var riktigt flitig och uppdaterade ofta och om jag får säga det själv, var underhållande gick jag över 1000 läsare och sedan tröttnade jag bara. Läsarna var kräsna och jag hade både studier, ett jobb och ett liv vid sidan av detta att hinna med och min hobby (en av dem) - bloggen fick stiga åt sidan. Jag hade ett blogguppehåll och återkom inte på samma sätt som jag var när jag slutade och tyvärr verkar det som att jag inte är den enda.
 
Storbloggarna bloggar numera generellt bara för att det är ett "jobb" som drar in pengar och tycker inte alls att det är lika roligt som när de började. Detta är känslan jag får när jag läser de största bloggarna men rätta mig om jag har fel. Det som dock försvunnit är hetsen till bloggsiffrorna hos dåvarande bloggportalen.se. Kraven på bloggarna är mycket högre än när det räckte att fota sig själv i en spegel med en "dagens" eller att tipsa om den där tröjan från den där webshopen som försvann lika snabbt som den dök upp. Bloggläsarna är så kräsna att de börjar klaga på Kenza när hon BARA skriver 3 inlägg på en dag, som om det vore enkelt att producera material när man inte ens är inspirerad. Bloggläsarna mobbar Tyra, som är en av de ärligaste bloggarna jag läst och som lämnat ut sig själv mest av de stora bloggar som finns idag. Det är riktigt synd om Tyra lägger ned sin personliga blogg, verkligen. Jag gick tillbaka och läste ikapp hennes blogg tidigare idag..
 
Kravet på layout, material och bildkvalité har ökat så enormt från den stora mängden läsare att det inte är så lätt att hålla tempo längre. Det är inte så lätt för en liten bloggare att växa stort som det var då. Det är inte ens lätt för de stora att hålla sig kvar idag, kolla på Blondinbella - idag har hon ca hälften av läsarna som Kenza har. 
 
Jag undrar egentligen hur länge bloggfenomenet kommer att hålla i sig. 5 år till? Det är ju inte längre vad det var då men samtidigt är värdet och kvalitén högre idag. Jag tänker ofta på de där stora bloggarna som bara försvann och bara la ned, vad gör de idag? Kommer de att ta upp det igen och hur hade bloggvärlden sett ut om de fortsatt?
 
Ne vet ni - kvällens eller ja, nattens lästips blir Bloggkommentatorerna - för att de är flitiga och duktiga bloggare som ger mig updates om bloggare och reflektioner utan smutskastning. Tyras för att hon öppet berättar om sin sjukdom och för att hon ger en ärlig bild av bloggvärlden. Hon var så höht upp i bloggvärlden men drog sig ur, flyttade till landet och känner sig lycklig.
 
Nu ska jag lägga mig och jag vet inte vad poängen med detta inlägg var egentligen - en uppsats om min egen blogghistoria (ha ha) och mina tankar och reflektioner av bloggvärlden idag. Dela gärna med er av vad ni tycker och vad ni reflekterar över gällande denna intressanta bloggvärld.

Kommentarer
Postat av: azra

Förlåt Ajla men hur kan du tycka att Tyra är den ärligaste av bloggerskorna när hon läääääänge förneka alla sina skönhetsingrepp? För mig är det allt annat än vara ärlig mot sina läsare när de ställer henne den frågan..

rätta mig om ja har fel!

Svar: Jo det är sant, men jag tänkte mer på hur hon lämnade ut sin sjukdom och hur dåligt hon mådde.. det är ju starkt med tanke på alla andra som håller uppe en glad fasad oftast trots att allt är skit.. men ja alltså alla såg ju att brösten var fake i alla fall och det nekade hon till i väldigt många frågor/intervjuer så det var ju dåligt spec när hon sedan berättade att hon hade gjort dem.. men men hon har säkert gjort mer grejer..
aayla.blogg.se

2013-03-28 @ 23:09:06
URL: http://azraz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0