Sömntips

Min kompis Moa ville ha tips på hur man lättast kunde somna eller överhuvudtaget somna. Jag är inte personen att besvara den frågan av egna erfarenheter. Inget biter på mig, det är jag fast besluten vid då jag ofta inte somnar före klockan 02.00 trots att jag tränat röven av mig samma dag, jobbat eller pluggat - oavsett.

Jag tänkte dock samla ihop lite bra fakta som man kan använda sig utav när man inte kan sova.

  • Enligt hälsolinjen behöver alla människor olika mycket sömn för att vara pigga & klara dagen dock behöver de flesta personer 8 timmar för att vara på topp! Man anser dock att 6-9 timmar per natt är det som krävs för en vuxen person & få klarar sig under 6 timmar.
  • Ett tips är att tänka efter om man har svårt att gå upp på morgonen. Behöver man en väckarklocka, drar man sig för att gå upp & är väldigt trött på morgonen är det ett tecken på att man behöver mer sömn.
  • Stress & oro påverkar sömnen, gå inte & lägg dig med huvudet fullt av problem det är bättre att skriva en lista & ta tag i problemen dagen efter.
  • Drick inte cola, energidrycker eller te på kvällen (vilket jag gör nästan varje dag)
  • Om du inte kan sova är det bättre att läsa en bok, lyssna på lite musik istället för att ligga & vrida sig.
  • Ta en kvällspromenad!
Källa: Hälsolinjen där det också finns fler tips för er som inte kan sova



Kommentarer
Postat av: Sofie Bennulf

nej ajla.. jag har inte sömn problem..

2009-01-28 @ 00:33:40
URL: http://www.sofiebennulf.se
Postat av: Sofie Bennulf

ja ajla.. jag är skum... inte konstigt så mycket chunky monkey jag äter :D:D:D

2009-01-28 @ 01:05:04
URL: http://www.sofiebennulf.se
Postat av: Moa!

Tack! haha:P

2009-01-28 @ 12:19:39
Postat av: Ayla

Sofie: Jo du har sömnproblem haha men du lever i förnekelse haha som jag litegrann



Moa: Varsegod! Jag lärde ju mig något!

2009-01-28 @ 13:19:03
URL: http://aayla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0