Sjukt ideal

Läste den här artikeln på Aftonbladet & många av er har säkert redan uppmärksammat nyheten eftersom det skrivits mycket om detta i media. Ralph Lauren som alltså gjort kampanjen har nu sparkat henne för att hon "inte levde upp till kraven i sitt kontakt" vad de nu menar med detta verkar klart för oss alla - att hon var för tjock.

De kallar henne "sund" men menar att hon är för tjock för deras kampanjer, den här modellen som är 178 centimeter lång, väger 54,4 kilo och har storlek 32 i kläder, är smalare än de flesta människor jag känner.

För mig är detta helt sjukt & absurt, hur kan vi låta modekedjorna komma undan med detta? För på något sätt känns det som att de gör det? Många bloggar om modeller som går på catwalk, som står helt vikta för att de är för smala för sin kropp. Jag har inget emot människor som är naturligt smala, för let's face it, de kan inte göra så mycket åt det. Däremot har jag väldigt mycket emot de människor som sätter upp sjuka ideal, som att en tjej på 178 cm ska väga 54,4 kilo? Kan inte tänka mig något annat än att den här tjejen hade varit fullständigt normal om hon så var 168 cm och vägde 54,4 kilo. Sen att de tycker att hon är för tjock och sund med sina 54,4 kilo? Läs det högt & lyssna på hur det låter!

Det som är ännu mer ironiskt är att Ralp Lauren är ett Amerikanskt märke. Jag menar, hur många procent av befolkningen når de egentligen ut med en bild som den här? Observera att huvudet är större än midjan.


P.S. Detta är varför alla kampanjer & bilder som är retusherade oavsett om de är lite tillfixade eller kraftigt förändrade bör ha en stämpel som tydligt förklarar att verkligheten är en annan. Det är vi människor som skapar idealet & det är bara vi som kan förändra det.

Kommentarer
Postat av: Dareling

Detta är helt sjukt och oacceptabelt. Huvudet är ju bredare än midjan! Hur normalt ser det ut?

2009-10-18 @ 01:53:49
URL: http://dareling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0